Oplevelsesøkonomiens indflydelse, på hotel- & restaurantionsbranchen

 

Oplevelsesøkonomi i Danmark, er en yderst integreret del af erhvervslivet og har stor betydning for vores samfundsøkonomi – herunder naturligvis hotel- og restaurationsbranchen i Danmark.

Oplevelsesøkonomien kan overordnet set, med fordel opdeles i tre ringe:

  • Den første omhandler de kreativt arbejdende – eksempelvis skuespillere.
    De mest højproduktive virksomheder i 2008 har ansat flere kreativt uddannede medarbejdere, og har fået flere kreative jobfunktioner, end de andre øvrige virksomheder.
  • Den anden ring omhandler virksomheder, der lever af at formidle kreativitet. Det kan f.eks. være Lego og Tivoli.
  • Den tredje ring, er hvor oplevelser bruges til f.eks. produktudvikling eller er en ydelse i sig selv, som f.eks. wellness eller kulinariske oplevelser.

91% af danske virksomheder arbejder med oplevelser, som en del af forretningen, for at skabe værdi for kunder og medarbejdere.
Netop de erhverv står for knapt 12% af værdi skabelsen i dansk erhvervsliv. Det svarer til en årlig værditilvækst på 108 milliarder danske kroner.

 

Værditilvækst betyder ikke som sådan ”vækst”. Tallet er et udtryk for, hvad oplevelseserhvervene bidrager med til den danske samfundsøkonomi, og tallet er højere end f.eks. landbrugets og byggeriets værditilvækst.

Med virksomheder som Lego, Georg Jensen, Noma, IO Interactive, B&O og B.I.G. har Danmark både historiske og nutidige styrker inden for f.eks. arkitektur, design, mode, møbler, gastronomi eller computerspil.

roomservice

Kreative erhverv er vækstmotor
“De kreative erhverv udgør en vækstmotor for den danske økonomi. De skaber både nye virksomheder og arbejdspladser. Men vi skal også udnytte den afsmittende effekt, de kreative erhverv kan have på andre erhverv. Flere danske virksomheder skal skille sig ud med produkter med historie, æstetik og identitet, som giver forbrugeren oplevelser. Her ligger en vigtig del af fremtidens vækst.”, siger direktør Finn Lauritzen, Erhvervsstyrelsen.
Direktør for Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi Rasmus Wiinstedt Tscherning:
“I Danmark har vi stolte traditioner for at involvere forbrugerne i at udvikle nye produkter og services. Og medarbejderne i danske virksomheder er generelt selvstændige, nysgerrige og gode til at tænke i utraditionelle løsninger. Derfor skal der fortsat være stort fokus på oplevelser, som en væsentlig konkurrenceparameter. Her spiller oplevelseserhvervene en vigtig rolle som væksterhverv og som strategisk samarbejdspartner for det øvrige erhvervsliv.”

Fakta om oplevelsesøkonomien i Danmark

Oplevelseserhvervene udgjorde i 2008 11,8 pct. af værditilvæksten i Danmark eller i alt 108 mia. kr. Det er mere end otte gange så meget som det samlede bidrag fra landbrug, gartneri og skovbrug.

Oplevelseserhvervene stod i 2008 for 7,6 pct. af den samlede beskæftigelse med en årlig vækst på 1,1 pct. i 2000-2008. Øvrige erhverv havde i samme periode en årlig vækst i beskæftigelsen på 0,6 pct.

I perioden 2005 til 2008 er oplevelseserhvervenes andel af værditilvæksten steget i forhold til hele erhvervslivet.

I 2008 var 15 pct. af alle danske virksomheder inden for oplevelseserhvervene og mere end 21 pct. af de nye danske virksomheder startede op i oplevelseserhvervene.

Omkring hver femte af alle vækstvirksomheder og nye vækstvirksomheder i Danmark var at finde i oplevelseserhvervene.

For hotel- og restaurationsbranchen i Danmark, betyder den stigende popularitet for oplevelser i Danmark, at hoteller og restauranter vil flyde med på bølgen af kunder der kommer for at opleve. Særligt indenfor turisme, da det vil være nødvendigt for turister at kunne overnatte og spise i nærheden af attraktionerne.